دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۴  |  Monday, 02 June 2025

دیباچه

کد خبر: ۵۳۹۸۶
تاریخ انتشار : ۱۹ : ۰۹ - ۲۲ آذر ۱۴۰۳

فرشید حفظی فر، نوازنده ساز "اِبوا" معتقد است: در حق کنسرت ها به لحاظ میزان برگزاری اجحاف شده، در واقع این میزان از کنسرت ها در حال حاضر برای یک شهر ده میلیونی همچون تهران نه تنها کم است بلکه حتی این موضوع  نیازمند بررسی و ارزیابی کارشناسانه و دقیق است.

او میگوید: کنسرواتوار های  آکادمیک و دانشگاه های متعدد در کشور برای آموزش برخی از ساز ها وجود ندارد؛ در واقع با افتتاح اینگونه مراکز می‌توان  در پیشبرد موسیقی کشور سهیم بود.

میزان برگزاری کنسرت‌ها در پایتخت چشمگیر نیست/ ما کنسرواتوار آکادمیک و دانشگاه‌های متعدد برای آموزش برخی ساز‌ها نداریم!

فرشید حفظی فر نوازنده ساز "اِبوا" به دیباچه گفت: موسیقی های بیکلام معمولا در دو نوع طبقه بندی میشوند، یکی موسیقی هایی که به روز اجرا می‌شوند و دیگری موسیقی های که فاخر و ماندگار هستند مثل موسیقی کلاسيک؛ البته موسیقی بی کلام در کشور تولید نمی‌شود و در خصوص موسیقی کلاسیک باید بگویم که این نوع موسیقی کلا در هیچ کدام از شهرستان های کشور،  اجرا نمی‌شود، مگر بخش خصوصی پایه گذار آن باشد.

او بیان کرد:  اجرای کنسرت ها در تهران، نسبت به چند سال گذشته، توانسته بستر مناسبی برای مخاطبان فراهم کند و به تبع آن مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند و در این زمینه بنیاد رودکی در حد توان خود فعالیت کرده اما باید گفت این سالن کنسرت ها، کفاف شهر ده میلیونی را نمی‌دهد و نیاز است تمهیدی انديشيده شود و به واسطه آن تمهید، سالن هایی جدیدی ساخته شوند، چرا که هر کنسرتی برای اجرای شبانه خود، نيازمند حداقل ده سالن کنسرت است.

این نوازنده تصریح کرد: برنامه هایی که بنیاد رودکی برگزار می‌کند به گونه ای است که با استقبال زیادی از مخاطبان روبرو شده پس در نهایت دور از انصاف نیست که بگوییم ما در راستای استقبال بیشتر از کنسرت ها نیز ،نیازمند توجه کافی و حمایت لازم از اجراها هستیم. علی رغم اینکه، بنیاد رودکی فعالیت خوبی را انجام می دهد، اما به لحاظ دستمزد به نوعی کم کاری دارد، در واقع دستمزد ها به گونه ای است که در شان یک هنرمند نیست که باید در این زمینه تمهیداتی اساسی اتخاذ گردد.موسیقی کلاسیک یک ویژگی خاصی دارد و همه ساز هایی که در موسیقی کلاسیک وجود دارند از ساز هایی هستند که ما  در موسیقی از آنها بهره می‌بریم؛

او ادامه داد: البته برای برگزاری ارکستر ها یک شورای بازبینی وجود دارد و اجازه اجرای هر قطعه‌ را نمی‌دهند؛ در واقع قطعاتی اجازه اجرای نواختن دارند که اصولی بوده و دیده شوند. همچنین  ساز تخصصی بنده همچون " ابوا"جایگاه خوبی در اجرای قطعات کنسرت ها دارد.

میزان برگزاری کنسرت‌ها در پایتخت چشمگیر نیست/ ما کنسرواتوار آکادمیک و دانشگاه‌های متعدد برای آموزش برخی ساز‌ها نداریم!

« حفظی فر» پیرامون اینکه، مدرسین ساز "اِبوا" نیاز است به عنوان رکن اصلی آموزش، چه مواردی را به هنرجویان توصیه کنند، بیان کرد: آموزش موسیقی مثل ساز اِبوا، که یک ساز کلاسیک است از طریق آکادمیک شروع شده و به سمت جلو پیش می‌رود. در واقع  موسیقی سنتی ما سینه به سینه است و چند وقتی است، شکل آکادمیک به خود گرفته و با تحولاتی که در آموزش ساز ها ایجاد شده و به خصوص از مواقعی که  فضای مجازی پا به میدان گذاشته، خوشبختانه همه چیز در دسترس بوده و آنقدر مورد تحول قرار گرفته که هر کدام از ساز ها با  چشم انداز های خوبی مواجه شده اند و با اینکه ما کنسرواتوار، آکادمیک، دانشگاه های متعددی برای آموزش نداریم،  ولی به هر حال برگزاری کنسرت ها خیلی اثر گذار بوده است؛ همچنین هر کسی با یک سرچ کوتاه در اینترنت می‌تواند به راحتی آموزش انواع سازها را حتی با روش نوین فرا بگیرد.

گفتگو از : دینا محمدی

برچسب ها: اِبوا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴
سعید الهی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

فیلم «میرو» بازنمایی فرهنگ ایثار و شهادت در بین قوم بلوچ است/ قومیت‌ها بخش جدایی‌ناپذیری از هویت ملی ما هستند

۱۲:۵۴  -  ۲۰ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دیباچه با سخنگوی سازمان بنادر و دریانوردی در طرح تسهیل سفرهای نوروزی

بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰‌هزار مسافر در نوروز ۱۴۰۴ سفر دریایی داشتند/ مسافران از سوار شدن بر قایق‌های غیرمجاز اجتناب کنند

۱۴:۴۵  -  ۱۱ فروردين ۱۴۰۴
مدیرکل هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با دیباچه:

فیلم سینمایی«میرو»» ۱۸ فروردین در سینماهای منتخب هنر و تجربه اکران می‌شود

۰۹:۰۰  -  ۰۱ فروردين ۱۴۰۴
گفت و گو اختصاصی دیباچه با نادر سلیمانی بازیگر فیلم سینمایی « صیاد »

نسل امروز باید مفهوم «ایثار» را بشناسد/ نقش شهید سرهنگ مسعودی برای من فقط یک نقش نبود؛ تصویری زنده از پدرم بود!

۱۷:۵۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در گفتگو با دیباچه: سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار می‌شود/ جشنواره سیزدهم بستر مناسبی برای فعالان بخش خصوصی حوزه مد و لباس است

۰۹:۰۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
عضو تیم ملی بسکتبال زنان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قدرت بسکتبال زنان ایران را به نمایش گذاشتیم/پاداش قهرمانی باید شامل حمایت وزارت ورزش هم شود

۱۷:۴۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
عضو تیم ملی فوتسال بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

فشار قهرمانی همیشه وجود دارد/ بازی‌های تدارکاتی برای ما بسیار مهم است

۰۹:۱۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت

مردان به دلایل مختلفی بیشتر در معرض بیماری‌های سرطانی نسبت به خانم‌ها قرار میگیرند!

۰۹:۳۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
درخشش دوباره ایران در مهمترین جایزه سینمایی جهان

معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی، ساخته حسین ملایمی و شیرین سوهانی اسکار گرفت

۰۵:۵۶  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با مژده لواسانی، مجری تلویزیون

برنامه روتینی در تلویزیون ندارم و ترجیح می دهم در زمان مناسب با تعامل بهتر با مدیران شبکه ها کار کنم!

۱۲:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه

بیش از ۲ میلیون مسافر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه در نوروز بازدید کردند/استان کرمانشاه بیش از ۴ هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد

۱۲:۳۶  -  ۱۷ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دوربین دیباچه با شاهد احمدلو کارگردان سینما

اگر میخواستم به صرف فروش در گیشه سینماها کار کنم، " شاه نقش" را نمیساختم!

۱۰:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با صحرا اسدالهی، بازیگر فیلم فروشنده اصغر فرهادی

یکسری از فیلم‌های کوتاه ما، خیلی آرتیستی تر از فیلم‌های بلند سینمایی هستند!

۲۳:۲۳  -  ۱۲ اسفند ۱۴۰۳